سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کمپین بهروز شیخ رودی

وبلاگ رسانه ای برای هزاره سوم...

وبلاگ و پیدایش آن جهان وب را به جهانی تعاملی و برخوردار از کنش های چند گانه نموده است ،آغاز وبلاگ نویسی فارسی زبانان نیز تحول شگرف وب فارسی به وجود آورد.
وبلاگ پژوه ، تلاشی است دانش محور ، مردم نهاد و غیر سیاسی برای ایجاد نگاهی علمی و پژوهشی در سطح وبلاگ نویسان نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی که از سال 1386 شروع به فعالیت نموده است .

وبلاگ نویسی و جرائم سایبر

نوشته : بهروز شیخ رودی | در : چهارشنبه 86/11/10 | نظر

نگاهی به ابعاد جرم آفرینی و مجرمانه وبلاگستان فارسی –یک

وبلاگ و جرائم سایبر

در آمد :

وبلاگ ها به عنوان رسانه هایی شخصی و آن لاین که حدود یک دهه از حضورشان در جامعه اطلاعاتی نمی گذرد ، ابعاد و کارکردهای مختلفی را در جامعه حقیقی و مجازی ایفا می نمایند ، به گونه ای که می توان به تعداد وبلاگ نویسان و اهدافشان برای وبلاگ کارکرد و کاربرد متصور شد . چرا که مدیر هر وبلاگ بر اساس هدفی مشخص نسبت به تولید و انتشار محتوا می پردازد و به مخاطبانش عرضه می کند . رایگان بودن ، سرعت ایجاد و سهولت در ساخت وبلاگ و نیز عدم وجود یک کد اخلاق جامع و فراگیر زمینه های بهره برداری و بهره گیری سوء از این امکان زندگی دانائی محور را برای بخشی از کاربران فرصت طلب فراهم ساخته است .

متاسفانه وبلاگستان فارسی نیز از این گزندها در امان نبوده و نیست ، بر همین اساس به بررسی وضعیت جرائم سایبر (به عنوان بخشی از گونه های مختلف بهره گیری سوء کاربران از وبلاگ ) می پردازیم . به امید آنکه دستگاهها و نهادهای مسئول ، سرویس وبلاگها ، تشکل ها و اجتماعات وبلاگ نویسان و نیز وبلاگ نویسان وبلاگستان فارسی به چاره جوئی و مقابله با رشد بهره گیری از وبلاگ به عنوان یک ابزار ارتکاب جرم بپردازند .

جرائم سایبر :

جنایات سایبرنتیک ، یکی از پدیده های آشکار مخاطرات اخلاقی است ، که در انواع مختلفی روی می دهد ، دزدی – اخاذی – کلاهبرداری – جنایت علیه اشخاص – فروش مواد مخدر – دزدی هنری از افکار اشخاص – گسترش افکار دیوانه وار و خشونت آمیز – عدم انجام و ارائه سرویس های عادی و تروریسم سایبر از جمله این جنایات می باشند .

تحقیقات انجام گرفته توسط موسسه امنیت کامپیوتر تایید می کند که مساله جنایات کامپیوتری و مقابله با امنیت اطلاعات در حال افزایش است . برای مثال در کشوری مانند ژاپن ، جنایات مرتبط با اینترنت در شش ماهه اول سال 2002 بیش از دو برابر رشد نموده است ، در سال 2001 کره جنوبی نیز شاهد رشد 126 درصدی حملات سایبری شامل تهمت ، افتراء و شیادی و کلاهبرداری نسبت به سال گذشته بوده است .

وبلاگ ، جرائم سایبر :

وبلاگ به عنوان یکی از ابزارهای وب ، زمینه های حضور کاربران و ابراز هویت در جامعه مجازی را فراهم می آورد . جرم آفرینان سایبر و یا به عبارتی مجرمان جامعه اطلاعاتی ضمن استفاده از ابزارهایی همچون «پست الکترونیک » ،«وب سایت » و.... از وبلاگ نیز به عنوان یکی از ابزارهای موثر در ارتکاب جرائم خویش استفاده می نمایند .

سرعت ایجاد ، رایگان بودن ، سهولت ایجاد و مدیریت وبلاگ از جمله جذابیت هایی است که زمینه های استفاده جرم آفرینان جامعه اطلاعاتی را از این امکان به وجود آورده است . همین ویژگی ها زمینه ایجاد چندین وبلاگ و استفاده از آنها توسط یک فرد را برای ارتکاب جرم سایبر را فراهم ساخته است .

در بررسی جرائم سایبر شیوه ها و ابزارهای ارتکاب آن ، وبلاگ را می توان به وسیله ای آماتور برای ارتکاب جرم توسط مجرمانی آماتور تصور نمود ، اما واقعیت این است اگر ماهیت جرائم وبلاگی را به دقت مورد واکاوی قرار دهیم ، در خواهیم یافت که وبلاگ در ارتکاب جرائم سایبر اخلاقی ، فرهنگی ، سیاسی و اطلاعاتی در قامت یک ابزار حرفه ای و گاها برای ارتکاب جرائم سایبر سازمان یافته مورد استفاده قرار می گیرد .

جرائم سایبر در ایران :

جامعه ایرانی و فارسی زبانان وب به عنوان بخشی از جامعه جهانی در معرض جرائم سایبر قرار دارد و از آفت این پدیده جامعه اطلاعاتی در امان نبوده و نخواهد بود . متاسفانه بر خلاف سایر جوامع اطلاعات و آمار درستی از میزان ارتکاب و تنوع جرائم سایبر در ایران در دسترس نیست ، علاوه بر این ضعف های قانونی نیز در پیشگیری از بروز جرائم سایبر وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به عدم وجود «کد اخلاق » در وب فارسی زبان و الزام کاربران به رعایت آن ، رسیدگی به تخلفات کاربران از پایبندی به این کد اشاره نمود .

وبلاگستان فارسی و جرائم سایبر :

وبلاگستان فارسی به علت برخورداری وبلاگ از زمینه های مجرم پسندانه در ارتکاب جرائم سایبر ، از حضور وبلاگ نویسانی با گرایشات جرم آفرین در امان نبوده است . به گونه ای که «عدم تدوین کد اخلاق وبلاگ نویسی » ، « عدم نظارت بر فعالیت های مجرمانه وبلاگ نویسان در برخی سرویس وبلاگ ها » زمینه های حضور و بهره برداری حداکثری جرم آفرینان از وبلاگستان فارسی را پدید آورده است .

از جمله رایج ترین جرائم سایبر در وبلاگستان فارسی ، می توان به :

-پورنوگرافی

- جرائم علیه اشخاص ( افشاء اسرار و اطلاعات شخصی ، فیلم ها و عکس ها و...)

- انتشار دیدگاههای التقاطی و الهادی

-تروریسم سایبر

- دزدی هنری از افکار اشخاص

اشاره نمود .

در این میان افشای اسرار و اطلاعات شخصی از طریق وبلاگ ها توسط جرم آفرینان سایبر ، با توجه به علاقه مندی کاربران به این گونه اطلاعات بیشتر از سایر جرائم سایبر در وبلاگستان فارسی قابل مشاهده می باشد .

وبلاگ نویسان مجرم :

متاسفانه در آینه تمام نمای جامعه حقیقی (وب) شاهد حضور مجرمان واخلاق گریزانی هستیم که از زمینه های دانائی محور این انقلاب هزاره سوم برای دست یابی به مطامع مادی و نفسانی خویش بهره می برند و در کمال تاسف باید شاهد حضور وبلاگ نویسانی مجرم در میان این جمع پویای جامعه اطلاعاتی باشیم .

با ارائه دیدگاههای خویش و انتشار پست مطلب متناسب با این موضوع دروبلاگتان ما را در توسعه و بسط این موضوع یاری نمائید .

ادامه دارد


مطالب قبلی