سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کمپین بهروز شیخ رودی

وبلاگ رسانه ای برای هزاره سوم...

وبلاگ و پیدایش آن جهان وب را به جهانی تعاملی و برخوردار از کنش های چند گانه نموده است ،آغاز وبلاگ نویسی فارسی زبانان نیز تحول شگرف وب فارسی به وجود آورد.
وبلاگ پژوه ، تلاشی است دانش محور ، مردم نهاد و غیر سیاسی برای ایجاد نگاهی علمی و پژوهشی در سطح وبلاگ نویسان نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی که از سال 1386 شروع به فعالیت نموده است .

نگاهی به ابعاد مختلف پروژه اینترنت چمدانی

نوشته : بهروز شیخ رودی | در : چهارشنبه 90/4/1 | نظر

 

نگاهی به ابعاد مختلف پروژه اینترنت چمدانی -یک

 پروژه اینترنت چمدانی ،محصول مرکز آمریکای جدید 

 

به نقل از نیویورک تایمز ،پروژه اینترنت چمدانی وزارت خارجه آمریکا توسط مرکز آمریکای جدید طراحی شده است.

 

در گزارش روزنامه نیویورک تایمز درمورد اینترنت چمدانی و شبکه تلفن همراه که در خارج از کشور توسط وزارت امور خارجه مستقر شده، ممکن است این را نادیده بگیریم که بنیاد امریکای جدید، نقش مهمی در این کار دارد .

تنها در یک مقاله به نقش پروژه فن آوری باز ارائه شده از طرف اتاق فکر این موسسه، که نقش مهمی در توسعه "امکان ارتباط اینترنتی سیار یا چمدانی" داشته اشاره شده است، فناوری که به مخالفان اجازه خواهد داد محدودیت های رژیم های سرکوبگر در سرتاسر جهان را از طریق شبکه امکان ارتباط اینترنتی سیار در هم بشکنند.

مردان فعال در این پروژه (که همه با توجه به صفحه کارکنان وب سایت مرد هستند به جز یک نفر)،یک کیف دستی  یا چمدان را طراحی کرده اند که " شامل آنتن های کوچک بی سیم برای افزایش منطقه تحت پوشش؛ یک لپ تاپ برای اداره سیستم؛ ورودی برای اتصال به دستگاه های دیگر از قبیل کد کننده ارتباطات؛ و اجزای دیگر مثل کابل می باشد. "


با این حال ، با توجه به مقاله تایمز این "اینترنت سیار" راه حل مناسبی نمی باشد:

 

طراحان هشدار می دهند که شبکه های مستقل ایراداتی نیز دارند: دولت های سرکوبگر می توانند با نظارت  کاربران این فناوری را موقعیت یابی کرده و دستگیر کنند و یا براحتی حاملین این سخت افزار را در هنگام عبور از مرز دستگیر کنند. اما دیگران معتقدند، که خطرات آن در مقابل تاثیرات بالقوه آن قابل اغماض می باشد. ساشا مینراس، که در حال رهبری پروژه "اینترنت سیار " را بر عهده دارد به عنوان مدیر طرح فن آوری باز در بنیاد جدید امریکا ، گروه تحقیقاتی غیر حزبی، گفت: "ما قصد داریم زیرساخت های جداگانه ای ایجاد کنیم که در آن محدودیت، کنترل و نظارت بر فن آوری تقریبا غیر ممکن باشد."  

آقای مینراس افزود:  "هدف این است که این قدرت از مقامات مرکزی سلب شود تا نتوانند مزاحم حقوق اساسی افراد در ایجاد ارتباطات شوند."  

این گروه ثابت کرده است که یکی از رهبران استفاده از ارتباطات شبکه ای می باشد، که به کاربران اجازه می دهد به جای استفاده از هاب مرکزی که می تواند مجرایی غیر قابل اطمینان باشد، به طور مستقیم به یکدیگر متصل شوند. 

با توجه به مقاله تایمز ، وزارت امور خارجه 2 میلیون دلار به پروژه اینترنت سیار اختصاص داده است ، اما از نظر واشنگتن، این مبلغ برای چنین پروژه بلند پروازانه ای باعث کسری بودجه خواهد شد.

در وب سایت مرکز آمریکای جدید درمورد این فناوری آمده است:

طرح فناوری باز

 

همانطور که وقایع اخیر در مصر و تونس نشان می دهد (و میانمار چندین سال قبل نشان داده است)، فعالان دموکراتیک در سراسر جهان برای اطمینان از یک ارتباط مستمر نیاز به یک بستر امن و قابل اعتماد دارند، که توسط رژیمهای اقتدارگرا کنترل یا قطع نشود. امروزه ، فن آوری به معنای احاطه بر اطلاعات  انحصاری است که عمدتا در حال توسعه خدماتی می باشد که زیرساخت های ارتباطاتی از قبل بوجود آمده را زیر نظر دارند. اگر چه این برنامه ها مهم هستند ، ولی هنوز  نیازمند استفاده از شبکه های ارتباطی هستند، که امکان نظارت و انقطاع آن از طرف مقامات مرکزی وجود دارد. علاوه بر این ، بسیاری از این فن آوری ها وجه مشترکی با یکدیگر ندارند تا توانایی فعالان را محدود کرده و عموم مردم نیز بتوانند به این فن آوری های پیچیده دست بیابند. 

 

بنیاد امریکای جدید با طرح تکنولوژی باز  ، پیشنهاد ساخت نوع جدیدی از ابزار را برای سازماندهی دموکراتیک ارائه می دهد: "ابزارهای زیرساختی " منبع باز بعنوان بستر ارتباطاتی برای هماهنگسازی کاربران تلفن های همراه ، کامپیوترهای مجهز به Wi-Fi ، و سایر دستگاه های شخصی با قابلیت Wi-Fi برای ایجاد شبکه های ارتباطات شخصی. ارتفاء فن آوری های زیرساخت های شبکه های بی سیم، دو عامل اساسی در پیشرفت فن آوریهای موجود در دفاع از حقوق بشر و سازمان های جامعه مدنی در سراسر جهان را فراهم می آورد. در ابتدا، زیرساخت های ارتباطی ایجاد شده توانایی دولت ها در قطع یا محدود کردن ارتباطات با سلطه بر زیرساخت های ارتباطات تجاری یا دولتی را مختل ساخته، و سپس، زیرساخت های ایجاد شده امنیت شبکه های ارتباطی در میان فعالان را با حذف نظارت متمرکز بر آنها، فعال کردن ارتباطات فردی مستقیم ، و جمع آوری و تامین امنیت ارتباطات جاری فردی افزایش می دهد. 

 

اهداف:

 

• جلوگیری از نظارت و مراقبت، اختلال و یا قطع ارتباطات  دولت های متخاصم .
• بالا بردن امنیت در میان فعالان دموکراتیک با قابلیت ارتباطات شخصی مستقیم.
• پیاده سازی فناوری و راه حل های منبع باز با تسهیل سازگاری و بهبود مستمر پیاده سازی این فناوری ها توسط فعالان دموکراتیک و برنامه نویسان در سراسر جهان.

 

ویژگی ها: 

 

• به دستگاه های موجود با قابلیت Wi-Fi(به عنوان مثال، لپ تاپ ها، تلفن های هوشمند، روترهای خانگی بی سیم)  اجازه می دهد تا به منظور تشکیل زیرساخت های ارتباطاتی (بی سیم)  به طور مستقیم به شبکه متصل شوند .


• پشتیبانی از رمزگذاری شده و داده های ناشناس و انتقال ارتباطات صوتی در سراسر شبکه

 

• فراهم آوردن ارتباطات محلی حتی در صورت اختلال و یا قطع اتصال به اینترنت


• به تلفن همراه های با جی اس ام ، این اجازه را می دهد که به شبکه متصل شده و با تماسهای ناشناس ، پیام های متنی و سایر اطلاعات را در شبکه تبادل نمایند

• فعال کردن خطوط اتصال به اینترنت (به عنوان مثال، هر دستگاهی که در شبکه به اینترنت متصل می شود) برای به اشتراک گذاری دسترسی به اینترنت در شبکه، صرف نظر از نوع اتصال (به عنوان مثال، ماهواره، مودم، تلفن همراه ، فیبر، کابل /DSL و غیره).

 



برچسب‌ها: اینترنت باز،آمریکا، فناوری

مطالب قبلی