سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کمپین بهروز شیخ رودی

وبلاگ رسانه ای برای هزاره سوم...

وبلاگ و پیدایش آن جهان وب را به جهانی تعاملی و برخوردار از کنش های چند گانه نموده است ،آغاز وبلاگ نویسی فارسی زبانان نیز تحول شگرف وب فارسی به وجود آورد.
وبلاگ پژوه ، تلاشی است دانش محور ، مردم نهاد و غیر سیاسی برای ایجاد نگاهی علمی و پژوهشی در سطح وبلاگ نویسان نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی که از سال 1386 شروع به فعالیت نموده است .

سرویس دهندگان و کد اخلاق -1

نوشته : بهروز شیخ رودی | در : دوشنبه 86/4/18 | نظر

بررسی زمینه های تدوین و عمل به کد اخلاق وبلاگ نویسی -1

سرویس دهندگان وبلاگ فارسی و کد اخلاق

 

در پست مطلب قبلی به بررسی لزوم تعریف کد اخلاق وبلاگ نویسی و معرفی نمونه ای از کد های اخلاق تدوین شده پرداختیم ، در این پست به بررسی جایگاه سرویس دهندگان وبلاگ فارسی در تدوین کد اخلاق وبلاگ نویسی به عنوان یک الزام و بررسی مقررات این سرویس دهنده گان به عنوان بخشی از کد اخلاق وبلاگ نویسی می پردازیم .   

 

جایگاه سرویس دهندگان در تدوین کد اخلاق :

هر یک از سرویس دهندگان وبلاگ فارسی ، به عنوان یک امکان ایجاد و تولید وبلاگ فارسی درفرآیند تولید ، انتشار وبلاگ نقشی فعال و بی بدیل دارند ؛ که این نقش از سوی هیچ نهاد فعال در حوزه خدمات فرهنگی الکترونیک قابل ایفاد نمی باشد و تنها شرط اساسی حضور و ایفای این نقش ارائه سرویس وبلاگ می باشد . بر همین اساس سرویس دهندگان وبلاگ فارسی به عنوان رکن اساسی حیات وبلاگ های فارسی نقش موثری در ترویج و الزام وبلاگ نویسان در عمل به کد اخلاق ؛  اعمال کد اخلاق در وبلاگ های سرویس خواهند داشت .

بر همین اساس نقش سرویس دهندگان در

-         ترویج   

-         اعمال

-         نظارت بر اعمال

کد اخلاق وبلاگ نویسی بر هیچ کس پوشیده نیست .

      اما در این میان نقش سرویس دهندگان در تدوین کد اخلاق وبلاگ نویسی کجاست ؟ در پاسخ به این سوال به این نکته باید توجه نمود که ؛ کد اخلاق وبلاگ نویسی یک کد اخلاق عمومی است که دامنه وبلاگ نویسان و وبلاگ خوان ها را در بر می گیرد ، سرویس دهندگان وبلاگ به علت تفاوت های دیدگاه اداره کنندگان و حامیان ، به تنهائی صلاحیت تدوین این کد اخلاقی عمومی را نخواهند داشت ، و تنها می توان از تجارب آنها در حوزه وبلاگ فارسی بهره گیری نمود . در این میان هر یک از سرویس دهندگان با توجه به اصول ؛ ارزش ها و چشم انداز فعالیت های خویش می توانند کد اخلاق اختصاصی سرویس خود را تدوین نمایند .

 

سرویس دهندگان و کد اخلاق  اختصاصی سرویس :

با توجه به اهمیت رعایت حقوق عمومی و اخلاق در کلیه فضاهای حضور و حیات بشر ، سرویس دهندگان وبلاگ فارسی نیز هم اکنون بدون ذکر نام کد اخلاق اختصاصی سرویس در قالب مقررات سرویس وبلاگ ؛ وبلاگ نویسان را به رعایت کد اخلاق وبلاگ نویسی اختصاصی سرویس خویش می نمایند .

بر همین اساس سرویس دهندگان ضمن کمک به تدوین کد اخلاق وبلاگ نویسی ( کد عمومی ) و اقدام در ترویج ، اعمال و نظارت بر اعمال این کد ؛ حق طبیعی و قطعی تدوین ، ترویج ؛ اعمال و اجرای کد اختصاصی سرویس وبلاگ خویش را خواهند داشت . هم اکنون در سطحی بسیار پائین تر از موضوعات اخلاقی شاهد تفاوت های فنی و ساختاری قالب ها ؛ ماژول ها و امکانات سرویس دهندگان برای تمایز از یکدیگر هستیم ، بنابر این تدوین این کد اخلاق اختصاصی سرویس وبلاگ نیز به تخصصی تر شدن سرویس های وبلاگ فارسی کمک های شایانی خواهد نمود .

 

 

تفکیک کد اخلاق وبلاگ نویسی  :

آنچنان که ذکر گردید ؛ زمینه های تفکیک کد اخلاق وبلاگ نویسی به دو بخش عمومی و اختصاصی سرویس وبلاگ وجود دارد ؛ و همکنون سرویس دهندگان بلاگرها را ملزم به پذیرش کد اخلاق اختصاصی سرویس وبلاگ خود در قالب مقررات سرویس می نمایند .

 بدیهی است ، تفکیک کد اخلاق وبلاگ نویسی به دو بخش :

-   کد اخلاق عمومی ( که در همه سرویس دهندگان و توسط کلیه وبلاگ نویسان رعایت خواهد شد ، به عنوان مبنای اخلاق عمومی وبلاگ نویسی)   

- کد اخلاق اختصاصی سرویس  ( که در هر سرویس با توجه به ارزش های حاکم بر آن سرویس تدوین  و تنها توسط وبلاگ نویسان آن سرویس رعایت خواهد شد ، به عنوان مبنای اخلاق  سرویس های وبلاگ نویسی)   

ضمن حفظ کد اخلاق وبلاگ نویس از گزند نگاه تساهل و تسامحی یا نگاه بسته انقباضی ، به جامع بودن و عملیاتی شدن آن در سطح وبلاگ نویسان کمک شایانی خواهد نمود .

 

وضعیت کد اخلاق  اختصاصی سرویس وبلاگهای  فارسی :

هم اکنون هر یک از سرویس دهندگان وبلاگ فارسی در هنگام ثبت و ایجاد وبلاگ جدید ؛ کاربران خویش را ملزم به رعایت مقررات آن سرویس می نمایند ؛ که از دیدگاه کارشناسی در حقیقت کاربران رعایت کد اخلاق اختصاصی آن سرویس وبلاگ را می پذیرند .

در یک  نگاه کمی به قوانین و مقررات (کد اخلاق اختصاصی سرویس  وبلاگ ) سرویس دهندگان وبلاگ فارسی ؛ شاهد وضعیت زیر می باشیم .

-        بیشترین تعداد مقررات موجود در سرویس وبلاگ پرشین بلاگ با 22 مورد مقررات شاهد هستیم .

-        کم ترین تعداد مقررات موجود را در سرویس وبلاگ بلاگفا  با 6مورد مقررات شاهد هستیم .

-         کم ترین تعداد مقررات موجود را در سرویس وبلاگ بلاگفا  با 6مورد مقررات شاهد هستیم .

-         جامع ترین مقررات  و توافق نامه کاربری موجودرا در سرویس وبلاگ بلاگ اسکای  شاهد هستیم .

در ادامه ( پست مطلب بعدی ) به بررسی تخصصی و محتوائی کد اخلاق اختصاصی سرویس وبلاگ های فارسی می پردازیم .

 

با انتشار پست مطلب در مورد کد اخلاق وبلاگ فارسی و تبادل پیام در این زمینه و ارائه دیدگاه های خویش به جامع تر شدن این بحث کمک کنید .

ادامه دارد


مطالب قبلی