سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کمپین بهروز شیخ رودی

وبلاگ رسانه ای برای هزاره سوم...

وبلاگ و پیدایش آن جهان وب را به جهانی تعاملی و برخوردار از کنش های چند گانه نموده است ،آغاز وبلاگ نویسی فارسی زبانان نیز تحول شگرف وب فارسی به وجود آورد.
وبلاگ پژوه ، تلاشی است دانش محور ، مردم نهاد و غیر سیاسی برای ایجاد نگاهی علمی و پژوهشی در سطح وبلاگ نویسان نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی که از سال 1386 شروع به فعالیت نموده است .

زنان وبلاگ نویس ایرانی ؛ اختران آسمان وب فارسی -1

نوشته : بهروز شیخ رودی | در : شنبه 86/7/14 | نظر

زنان وبلاگ نویس ، سرمایه های اجتماعی جامعه زنان ایرانی -1

اختران آسمان وب فارسی

زنان در پیشینه تاریخی ؛ اجتماعی و فرهنگی جوامع مختلف از نقش موثر و پررنگی برخوردار نبوده اند ؛ به گونه ای که امروز عده ای با قاطیعت عدم نقش اساسی زنان در دوره های کشاورزی ؛ صنعتی زندگی بشری را مورد تائید قرار داده اند،شاید بتوان بخشی از این وضعیت را به روحیه غالب مردانه حاکم بر روندهای دوران کشاورزی و صنعتی در آن روزگاران را ریشه این مساله دانست ؛ اما در حوزه فرهنگ عامه نیز ( برای مثال فرهنگ عامه ایرانی ) این رویکرد مردانه باعث به حاشیه راندن زنان شده است ، به گونه ای که گاه از مکر زنان ودر گوشه ای دیگر از دلیله محتاله روایت کرده اند.

آغاز هزاره سوم و انقلاب اطلاعات و دانش ، زمینه های نفی نگرش جنسیتی و محدود ساختن حضور جنسی (محدود بر اساس جنسیت ) در فضای تعاملی جامعه بشری را با چالش های جدی مواجه ساخته است . آن گونه که دسترسی ؛ حضور و ایفای نقش در این عصر از زندگی بشری فارغ از ابعاد جنسیتی و تنها بر اساس ابعاد و مهارت های دانش بنیان استوار است، هر چند این ابعاد در بررسی های جنسیتی خود شاهدی بر بروزشکاف های دیجیتال جنسیتی گردیده است .

زنان ایرانی همچون سایر هم جنسان خویش در سطح جهان هم اکنون حضور فعالی در جامعه اطلاعاتی دارند ؛ والبته از سوئی دیگر در کنار این حضور پررنگ بخشی از زنان ایرانی شاهد شکاف دیجیتالی میان زنان ایرانی هستیم، شکافی که انکارش نا ممکن ؛ حذف و تعدیلش ممکن و البته دارای وضعیتی مناسب تر در مقایسه با شکاف دیجیتالی حاکم میان سایر زنان فارسی زبان ( زنان ساکن در حوزه ژئوپلتیک فارسی زبانان) و نیز زنان عرب ( که تنها 3/2 از جمعیت 65 میلیون نفری اعراب بیسواد را زنان به خود اختصاص داده است ) است .

زنان وبلاگ نویس ؛ از پیشروان و سردمداران زنان دوره " اطلاعات و دانائی " به شمار می آیند ؛ زنانی که در پی حضور در جامعه اطلاعاتی جهان دست به تولید و انتشار محتوا در قالب وبلاگ ؛ فتوبلاگ و پادکست زدند اولین نجواهای زنانه و مادرانه را در عصر انسان مجازی منتشر ساخته اند و در این میان چه بسیار مادران و همسرانی که بنیان های حضور خانواده و نوزادانشان را در دهکده جهانی با ایجاد وبلاگ و انتشار پست مطلب در این زمینه فراهم ساخته اند .

زنان وبلاگ نویس ایرانی ؛ همچون سایر زنان بلاگر اندکی پس از آغاز وبلاگ نویسی فارسی زبانان توسط مردان ؛ وبلاگ هایشان را ساختند و اولین پست های مطلب خویش را با اعلام حضورشان برای بهره گیری اعضاء دهکده جهانی وب منتشر ساختند . سابقه ذهنی فعالان وبلاگ فارسی و میراث دیجیتالی فارسی زبانان حضور " صنم دولتشاهی " ؛ " ندا حریری " ؛ " شهرزاد عالم فتحی "، " مرجان عالمی " را به عنوان تنی چند از آغازگران فعالیت زنان وبلاگ نویس ایرانی و فارسی زبان را هنوز در خاطر داردو از ذهن نخواهد برد و امروز پس از گذشت شش سال از تولد وبلاگ فارسی ؛ هرچند اولین زنان بلاگر ایرانی وبلاگ هایشان رادر سرویس دهندگان خارجی ساختند و مطالبشان را برای بهره گیری اعضاء جامعه مجازی منتشر ساختند ؛ اما امروز نه تنها شاهد حضور وبلاگ های زنان ایرانی درسرویس وبلاگ های داخلی و خارجی ؛ بلکه نظاره گر فعالیت و پویائی زنان ایرانی در اجتماعات ؛حلقه های وبلاگی ونیز اداره سرویس وبلاگ ها هستیم .

شاید عده ای این حضور را شایسته توجه و تقدیر ندانند ؛ اما بدون شک این حضور آگاهانه و خود جوش زنان و دختران ایرانی در جامعه مجازی ، زمینه های تعالی و ترقی نسل آینده خانواده های ایرانی را به دنبال خواهد داشت ؛ خانواده هائی که امروز پس از گذشت شش سال از تولد وبلاگ فارسی به عنوان نسل اول" خانواده های دانش بنیان ایرانی "(خانواده های وبلاگ نویس ) شاهد حضورشان هستیم .

برای دستیابی به این مهم باید امروز این سرمایه های اجتماعی را قدر نهاد ؛ سرمایه هائی که بدون هیچ هزینه ای توسط نهادهای دولتی و عمومی و تنها برپایه روحیه "توسعه مهارت ها " و " تقویت زندگی بر پایه دانائی "زنان ایرانی شکل گرفته است .

امروز شاهد درخشش زنان بلاگر ایرانی به عنوان اختران وب فارسی هستیم ؛ درخششی که ارمغانش اعتلای سطح خانواده ها و پرورش نسلی از آینده سازان سرزمینمان بر اساس مولفه های توسعه دانائی محور ،آن هم در کوچکترین واحد اجتماع " خانواده " خواهد بود .

آری ! دختران وبلاگ نویس امروز ؛ مادران دانای فردا و مدیران خانواده های آینده خواهند بود .

ادامه دارد

پی نوشت :

مصاحبه با صنم دولتشاهی را در اینجا مطالعه کنید .


مطالب قبلی