سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کمپین بهروز شیخ رودی

وبلاگ رسانه ای برای هزاره سوم...

وبلاگ و پیدایش آن جهان وب را به جهانی تعاملی و برخوردار از کنش های چند گانه نموده است ،آغاز وبلاگ نویسی فارسی زبانان نیز تحول شگرف وب فارسی به وجود آورد.
وبلاگ پژوه ، تلاشی است دانش محور ، مردم نهاد و غیر سیاسی برای ایجاد نگاهی علمی و پژوهشی در سطح وبلاگ نویسان نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی که از سال 1386 شروع به فعالیت نموده است .

وبلاگ و انتخابات -1

نوشته : بهروز شیخ رودی | در : یکشنبه 86/10/16 | نظر

وب فارسی ، سیاست و انتخابات -1

وبلاگ و دموکراسی سایبر

درآمد :

وب فارسی زبانان در آستانه انتخابات مجلس هشتم ، که حضور پرشور و مشارکت حداکثری هم میهنان با هر گرایش سیاسی زمینه های تقویت «همبستگی ملی » و «امنیت ملی » را در ابعاد کلان برای کشور فراهم خواهد نمود ، قطعا فضائی پرشور را تجربه خواهد کرد . هرچند این تجربه با عنایت به رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در جمع مردم شریف یزد باید مبتنی بر «اخلاق » و «توسعه مشارکت همگانی » استوار شود .

اما وب فارسی زبانان در جریان انتخابات ریاست جمهوری نهم و شوراهای اسلامی سوم ، تجربه هائی کسب کرد که مبتنی بر کارکردهائی فرا فکنانه ، تخریب گر و غیر دموکراتیک استوار بود . بدیهی است تکرار این تجربه عواقب بسیار نامناسبی برای فضای وب فارسی و نیز کشور در حوزه جامعه حقیقی و جامعه مجازی فراهم خواهد ساخت . بر همین اساس جهت آشنائی با کارکردهائی که وبلاگ ها به عنوان رکن اصلی وب فارسی ( از دیدگاه کمی و کیفی ) دارا می باشند ، به بررسی جایگاه و نقش وبلاگ در فضای سیاسی وب می پردازیم .

دموکراسی سایبر(دموکراسی الکترونیک) :

در تعریف این بخش از جامعه الکترونیکی می توان گفت استفاده از فنـاوری اطلاعـات و ارتباطات برای پشتیبانی مشارکت شهروندان در تصمیم گیری های دمـوکراتیک مثل انتخابات ، همه پرسی ها و مرحله تبلیغات پیش از آنهاست . بر اساس تعریف یاد شده ، تحقق دموکراسی سایبر را می توان در بخش هائی چون :

- تبلیغات

- اطلاع رسانی

- جلب و پشتیبانی مشارکت

- برگزاری انتخابات با امکانات فناوری اطلاعات

دانست .

محورهای دموکراسی سایبر:

با توجه به تعریف و نگاهی دقیق به موضوع ، می توان دریافت که بدون شک برای تحقق بخشیدن به دموکراسی سایبر و هدف نهائی آن یعنی برگزاری انتخابات الکترونیک ، نیازمند به بهره گیری از ابزارهای مختلف جامعه اطلاعاتی و تارنمای وب می باشیم . چارچوب دموکراسی سایبر در جدول زیر با توجه به فرآیندها و پیچیدگی چرخه اجرا در سطح جامعه اطلاعاتی مورد بررسی قرار گرفته است . عنایت به چارچوب در نظر گرفته شده برای دموکراسی الکترونیک ، در می یابیم که وبلاگ ، وب سایت ، پست الکترونیک ، اتاقهای گفتگوی اینترنتی همه با هم در سطوح مختلفی از پیچیدگی ارتباطی به تصمیم گیری شهروندان در انتخابات الکترونیکی منجر می شوند .

سطح پیچیدگی

ارتباطات

فرآیندها

کسب اطلاعات

شکل گیری ایده

تصمیم گیری

ارائه اطلاعات

استفاده از Weblog-Website

   

ارتباط یک طرفه

 

استفاده از E-mail

 

ارتباط دو طرفه

استفاده از Chat room

تراکنش

استفاده از E-voting

وبلاگ و دموکراسی سایبر:

وبلاگ ها به عنوان رسانه هائی اثر گذار در حوزه جامعه اطلاعاتی و نهایتا جامعه حقیقی ، در کنار کارکردهای سیاسی – اجتماعی که می توان برایشان قائل بود ، در تحقق بخشیدن به دموکراسی سایبر ، یکی از ارکان اساسی ،گام نخست مشارکت و تصمیم گیری قلمداد می گردد .

بدون شک کسب اطلاعات مهم ترین هدف مخاطبان وبلاگ ها در جریان دموکراسی سایبر، کارکردهای وبلاگ نیز چیزی جز ارائه اطلاعات نخواهد بود . ارائه اطلاعات صحیح ، بدور از تخریب و مبتنی بر توسعه مشارکت همگانی برای تصمیم گیری می تواند وبلاگ ها را در کسب جایگاه واقعی شان در تحقق دموکراسی سایبر یاری نمایند .

وبلاگ فارسی و انتخابات :

وبلاگ فارسی به عنوان رکن اصلی تشکیل دهنده وب فارسی زبان ، نمی تواند کارکردی فارغ از آنچه برای وبلاگ در تحقق دموکراسی سایبر در نظر داشتیم داشته باشد . اکنون که جامعه سیاسی کشورمان تا تجربه انتخابات الکترونیک گامی فاصله ندارد ، باید زمینه های تحقق دموکراسی سایبر یا به عبارتی همان انتخابات الکترونیکی در یک سخن را فراهم ساخت . برای فراهم ساختن این زمینه بدون شک وبلاگ ها می توانند نقش موثری را در جامعه حقیقی و مجازی ایفا نمایند .

پرداختن وبلاگ ها و ارائه اطلاعات شفاف و صحیح ، مبتنی بر جلب و توسعه مشارکت همگانی برای تصمیم گیری مخاطبان از سوی وبلاگ ها ، هدایت و نظارت موثر سرویس وبلاگ ها بر فعالیت های یاد شده به منظور جلوگیری استفاده ابزاری از وبلاگ به عنوان ابزاری برای تخریب و انتشار اطلاعات غلط و نیز طرح مسائلی چون تحریم انتخابات و ... گامهائی خواهد بود، که وبلاگ فارسی را در پیمودن دوران انتخابات مجلس هشتم و ایفای نقش موثراین رسانه در تقویت همبستگی ملی وافزایش ضریب امنیت ملی یاری خواهند نمود .

به امید آنکه شاهد مشارکت حداکثری جامعه ایرانی – اسلامی در روز برگزاری انتخابات مجلس هشتم و خلق حماسه ای دیگراز سوی مردم باشیم .


مطالب قبلی