سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کمپین بهروز شیخ رودی

وبلاگ رسانه ای برای هزاره سوم...

وبلاگ و پیدایش آن جهان وب را به جهانی تعاملی و برخوردار از کنش های چند گانه نموده است ،آغاز وبلاگ نویسی فارسی زبانان نیز تحول شگرف وب فارسی به وجود آورد.
وبلاگ پژوه ، تلاشی است دانش محور ، مردم نهاد و غیر سیاسی برای ایجاد نگاهی علمی و پژوهشی در سطح وبلاگ نویسان نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی که از سال 1386 شروع به فعالیت نموده است .

اخلاق و وبلاگ نویسی

نوشته : بهروز شیخ رودی | در : شنبه 86/3/26 | نظر

پیش به سوی تدوین و توسعه کد اخلاق وبلاگ نویسی

قوانین اخلاقی در وبلاگ نویسی

هر حرکت حرفه ای در همه ابعاد خود زمانی می تواند در راستای توسعه پایدار انسانی و فرهنگی حرکت کند ، که مبانی اخلاق حرفه ای یا کد اخلاق آن حرفه تدوین و ترویج گردد ، اکنون که مرز وبلاگ های فارسی در بلاگفا و پرشین بلاگ از مرز هشتصدو پنجاه و هشتصد هزار وبلاگ گذشته است ، برای حفظ فضای اخلاقی در حوزه وبلاگ نویسی بیش از هر چیز نیازمندبه تدوین کد اخلاق وبلاگ نویسی می باشیم .

بدیهی است در این میان برای تدوین این کد اخلاقی ، سرویس دهندگان وبلاگ فارسی ،اجتماعات و تشکل های وبلاگ نویسان (باشگاه های وبلاگ نویسان ، دفتر توسعه وبلاگ های دینی ،هیئت بلاگ ، مجمع وبلاگ نویسان مسلمان و... در کشور ما ) با برگزاری هم اندیشی های اثر بخش پیش از تدوین نسخه فاقد اثر از سوی دستگاههای اجرائی نسبت به تدوین و انتشار این کد و آشنا ساختن وبلاگ نویسان با این کد اقدام نمایند .

جهت آشنائی با فعالیت سایر بلاگرها در اقصی نقاط دنیا به بیان تجربیات و فعالیت های انجام شده در حوزه تدوین کد اخلاق و ترویج اخلاق وبلاگ نویسی می پردازیم .

امروزه برخی وبلاگ نویسان حرفه ای درباره اخلاق وبلاگ نویسی بحث هایی ارائه می دهند. Cyberjournalist.net  مدلی از قوانین اخلاقی وبلاگ نویسی را با استناد به قوانین اخلاقی جامعه روزنامه نگاران حرفه ای برای دنیای وبلاگ تهیه کرده است. البته این قوانین جنبه تجربی دارند و از آنجایی که تمام بلاگر ها روزنامه نگار نیستند و وبلاگ به عنوان یک فرم غیر رسمی پذیرفته شده است بدیهی است این قوانین با توجه به حوزه کاری بلاگر ها قابل تغییر و تحول است اما در نبود قانونی ثابت در نوع خود قابل  ستایش است. بلاگرها می توانند تجربیات و نظرات خود را به آن اضافه کنند.متن کامل این قوانین را ازاینجا بخوانید و حتما  کامنت های این خبر را هم بخوانید. در زیر بخش هایی از این قوانین برای آگاهی دوستان درج شده است:

۱- صادق و درستکار باشید

بلاگرها باید در گردآوری ، گزارش و انتشار اطلاعات صادق باشند. آنها باید:

- از هر گونه دزدی ادبی اجتناب کنند

- در مواردی که امکانپذیر است حتما به منابع لینک داده یا آنها را معرفی کنند.

- از نمایش درست و صحیح مدخل ها، نقل قول ها، تصاویر و دیگر محتوی وبلاگ ها اطمینان حاصل کنند.

- هرگز تصاویر دریافتی را جز در موادی که به وضوح تصویر از نظر تکنیکی کمک می کند بدون اجازه تغییر ندهند.

- هرگز اطلاعاتی را که از درستی آنها اطمینان ندارند منتشر نکنند .

- میان اطلاعاتی که حالت دفاعیه و یا تفسیری دارند با اطلاعات واقعی تمایز قائل شوند و در نوشته های تفسیری خود واقعیت را بد جلوه ندهند.

۲- زیان را به حداقل برسانید

بلاگرها باید با منابع و موضوعات مانند انسانهایی که نیاز به احترام دارند رفتار کنند آنها باید:

- حس انسان دوستی  و دلسوزی خود را با خوانندگان خود در مواردی که محتوی وبلاگ آنها دارای موضوعات تراژدی یا غمگین است بیان کنند.

- هنگامیکه مخاطب آنها کودکان یا قشر کم تجربه هستند حساسیت خاصی داشته باشند و این حساسیت را در هنگام مصاحبه ها یا استفاده از تصاویر نشان دهند.

۳- مسئول و جوابگو باشید

بلاگر ها باید:

- اشتباهات خود را بپذیرند و آنها را تصحیح کنند.

- هدف وبلاگ خود را به روشنی بیان کنند و علایق و تضادهای سلیقه ای خود٬ وابستگی ها٬ فعالیت ها و برنامه های خود را به خوانندگان خود بگویند.

- بر علایق خود پافشاری کنند و وقتی با اعتراضی روبرو شدند آن را به طور کامل برای خوانندگان خود منتشر کنند.

- از منابع و اطلاعات مورد علاقه خود آگاه باشند.

- موارد غیر اخلاقی سایر بلاگرها را افشا کنند.

- و وبلاگ خود را با استاندارد بالایی نگهداری کنن

 


مطالب قبلی