سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کمپین بهروز شیخ رودی

وبلاگ رسانه ای برای هزاره سوم...

وبلاگ و پیدایش آن جهان وب را به جهانی تعاملی و برخوردار از کنش های چند گانه نموده است ،آغاز وبلاگ نویسی فارسی زبانان نیز تحول شگرف وب فارسی به وجود آورد.
وبلاگ پژوه ، تلاشی است دانش محور ، مردم نهاد و غیر سیاسی برای ایجاد نگاهی علمی و پژوهشی در سطح وبلاگ نویسان نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی که از سال 1386 شروع به فعالیت نموده است .

ضرورت مستند سازی و قابل ارائه نمودن تجارب فعالیت های گروهی وبلا

نوشته : بهروز شیخ رودی | در : یکشنبه 86/5/28 | نظر

 

بررسی ضرورت مستند سازی و قابل ارائه نمودن تجارب فعالیت های گروهی  وبلاگ نویسان-1

 

تجربه هائی که باید مستند شوند

 

 

وبلاگ فارسی امروز در حالی به ششمین سال تولد خود نزدیک می شود ؛ که چیزی حدود دو سال از عمومی شدن فعالیت های گروهی وبلاگ نویسان فارسی به صورت عمومی در فضای حقیقی می گذرد . در پیش از این تاریخ وبلاگ نویسان قرار های معدود و نیمه گروهی وبلاگی را به کرات تجربه کرده بودند ؛ این تجربه در کنار شکل گیری جمع های وبلاگی ، تشکل ها ی وبلاگ نویسی زمینه های فراگیر شدن فعالیت های گروهی وبلاگ نویسان فارسی زبان را به صورت عمومی و در فضای حقیقی به وجود آوردند .

همکنون وبلاگ نویسان فارسی دارای تجارب متنوعی از حضور و یا مشارکت در فعالیت های گروهی حقیقی  چون " اعتکاف " ؛ " اردوی بازدید از مناطق عملیاتی دفاع مقدس " ؛ "اردوی آموزشی طهورا " ،" بازدید از آسایشگاه جانبازان جنگ تحمیلی "  را در خاطر دارند .

این فعالیت ها زمینه تنوع تجارب وبلاگ نویسان شرکت کننده ومشارکت کنندگان در اجرای این حرکت ها رافراهم ساخته است ؛ و علاوه بر این در ترغیب سایر وبلاگ نویسان  به مشارکت و حضور در این گونه فعالیت ها نیز موثر می باشد .

اکنون در آستانه ششمین سال آغاز حرکت وبلاگ نویسی فارسی زبانان در وب ؛ ما با تنوع تجارب وبلاگ نویسان در حوزه فعالیت های گروهی اعم از حقیقی و مجازی روبرو هستیم ؛ تجاربی که در نوع خود منحصر به فرد و قابل تقدیر است ، این تجارب ضمن برخورداری از ارزش ضمنی فردی و اجتماعی خود ، از ارزش ساختاری و محتوائی ویژه ای برخوردارند ؛ به گونه ای که می توان اهمیت و ارزش ساختاری و محتوائی این تجارب را بر ارزش های فردی و اجتماعی این تجارب مقدم شمرد .

بعد ساختاری و محتوائی این تجارب ازنگاه " تلفیق تجربه حیات مجازی و واقعی توام " ؛ " نوپا بودن " و.... واجد ارزش و در خور توجه بیشتر است. بر همین اساس نسل وبلاگ نویس حاضر به عنوان پیشروان این تنوع تجارب که در راستای انجام و کسب این تجربه متحمل  هزینه های" فردی " و " گروهی " و..... شده است و می شود ؛ به عنوان نسل اول وبلاگ نویسان فارسی زبان وظیفه صیانت از این تنوع تجارب وبلاگی را برعهده دارد . در این میان مستند سازی و ثبت جزئیات این تجارب ( در همه ابعاد محتوائی – ساختاری – رفتاری ) از سوی مجریان ، مشارکت کنندگان و شرکت کنندگان می تواند موثر باشد . بدیهی است ثبت و مستند سازی این تجربه زمینه انتقال تجربه ملموس ؛ تولید، انتشارو توسعه  دانش اجتماعی در بخش فعالیت های گروهی  وبلاگ نویسان و نیز پیش گیری از انحراف، شکست و اضمحلال فعالیت های گروهی وبلاگ نویسان موثر خواهد بود .

بر همین اساس مجریان و طراحان فعالیت های گروهی با مستند سازی روند شکل گیری یک طرح ، ساختار اجرائی ، نقاط قوت وضعف فعالیت انجام شده زمینه طراحی و اجرای فعالیت های گروهی ارزنده تری را به وجود خواهند آورد ، علاوه بر این مشاکت کنندگان در اجرای این گونه فعالیت ها با ارائه دستاوردهای خویش، مستند سازی و قابل دسترس نمودن این تجربه زمینه مشارکت دستگاههای اجرائی ، سازمانهای مردم نهاد ؛ دولتی و خصوصی با گروهها و تشکل های وبلاگ نویسان را بیش از پیش فراهم خواهند نمود ؛ همچنین در صورت مستند سازی تجربه وبلاگ نویسان شرکت کننده در قالب خاطرات ؛ دستاوردها ؛عکس ، فیلم ، .... و نیز انتشار این موارد در قالب پست های وبلاگ زمینه کاهش حواشی و شایعه پردازی در مورد فعالیت های گروهی و ماهیت آن و ترغیب سایر وبلاگ نویسان به شرکت در این فعالیت ها خواهند شد .

فراموش نکنیم ، وبلاگ به عنوان یک سرمایه اجتماعی جامعه اطلاعاتی تنها متعلق به مانیست ، متعلق به آحاد اعضای جامعه اطلاعاتی است ؛ پس اگر امروز من ، شما و ما بلاگر فارسی زبان کمی زودتراز نسل های بعدی به آن پا گذاشته ایم ، باید ضمن حفظ این سرمایه تجربیات خویش را نه تنها برای وبلاگ نویسان هم نسل بلکه برای نسل های بلاگر مستند و قابل استفاده بعدی نمائیم .

    

 

    

 


مطالب قبلی