سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کمپین بهروز شیخ رودی

وبلاگ رسانه ای برای هزاره سوم...

وبلاگ و پیدایش آن جهان وب را به جهانی تعاملی و برخوردار از کنش های چند گانه نموده است ،آغاز وبلاگ نویسی فارسی زبانان نیز تحول شگرف وب فارسی به وجود آورد.
وبلاگ پژوه ، تلاشی است دانش محور ، مردم نهاد و غیر سیاسی برای ایجاد نگاهی علمی و پژوهشی در سطح وبلاگ نویسان نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی که از سال 1386 شروع به فعالیت نموده است .

حاشیه های وبلاگ نویسی زنان و دختران

نوشته : بهروز شیخ رودی | در : دوشنبه 86/8/14 | نظر

و بلاگ نویسی زنان و حاشیه های غالب بر متن  :

وبلاگ نویسی

 در

 سایه توهم و حاشیه

 

درپست مطلب قبلی به وبلاگ نویسی دختران و زنان ایرانی ، و نقش آن در اشاعه زندگی دانائی محور و ایجاد بنیان خانواده های مجازی پرداختم . پیش از انتشار این مطلب و در گفتگوی اینترنتی که با یکی از دختران وبلاگستان فارسی داشتم ، او از تمایل به قطع فعالیت های خود در وبلاگستان فارسی سخن گفت ، وقتی که در صحبت هایش به دلایلش اشاره کرد ،پی بردم وبلاگستان فارسی این بلاگر ارزشمند را در نتیجه اشاعه شایعات و توهم اطرافیانش از دست خواهد داد. در جریان انتشار پست مطلب قبلی نیز برخی دوستان بلاگر به این مساله اشاره کردند ، این مساله زمینه ساز انتشار این مطلب به عنوان پست جدید وبلاگم شد .     

 

زنان و دختران ، در جوامع انسانی به دلیل وی‍ژگی های جنسیتی خویش همواره زندگی پرحاشیه ای را تجربه نموده اند ، که متاسفانه هنوز ما شاهد بخشی از این حاشیه ها در لوای عرف و سنت های غلط جوامع بشری هستیم . جامعه ایرانی نیز همچون سایر جوامع از این امر مستثناء نبوده و نمی باشد ، شاید با مدد گرفتن از نظریه" توهم توطئه" بتوان حاشیه پررنگ زنان ودختران ایرانی را در همین عنصر یعنی توهم توطئه عنوان نمود .

جامعه مجازی ، ارتباطات و باورهای جنسیتی حاکم بر آن بازتابی از جامعه حقیقی است ، بر همین اساس حضور زنان و دختران در جامعه مجازی بدون شک از حاشیه های موجود در جامعه حقیقی مبرا نخواهد بود، بلکه شاید بتوان این حاشیه ها را به دلیل شکاف دیجیتالی میان اعضاء جامعه حقیقی پر رنگ تر و سهمناک تر از حاشیه های موجود در جامعه حقیقی دانست . در هر حال به علت ریشه های غلط باورهای عامیانه  و نیز جنسیت این دسته از کاربران جامعه اطلاعاتی حضور مشابه حاشیه های جامعه حقیقی را در جامعه اطلاعاتی و دانش بنیان شاهد هستیم ، البته این حاشیه ها برای دختران و زنان وبلاگ نویس در مقایسه با سایر کاربران بیشتر مشهود و قابل لمس می باشد .

آیا به راستی ، تنها علت این حاشیه پر رنگ تر از متن ( حضور و نقش موثر زنان و دختران وبلاگ نویس ) را می توان در باورهای عامیانه و نیز بازتاب حاشیه های موجود در جامعه حقیقی برای این گروه جنسی خلاصه نمود ، یا خیر ؟

برای پاسخ به این سوال ، نمی توان نقش فرهنگ ، باورها و رفتارهای موجود در جامعه حقیقی را انکار نمود ، اما نمی توان تنها دلیل بروز و ظهور این حاشیه ها را نیز این مساله دانست .

مهم ترین دلایل بروز و ظهور حاشیه ها ، شایعات و نیز توهم های ناشی از حضور زنان و دختران وبلاگ نویس در جامعه اطلاعاتی و و بلاگستان را می توان این گونه ارزیابی نمود :

-  شکاف دیجیتالی میان بلاگر و اعضاء خانواده 

-   حسادت و رقابت های منفی اطرافیان و وبلاگ نویسان

-   بی اخلاقی بازدید کنندگان

-   توهم تهدیدات از سوی والدین   

آنچنان که ملاحضه می کنید ، از میان مهم ترین علل یاد شده می توان 3  مورد را به رابطه میان دختران و زنان بلاگر با جامعه حقیقی و نیز 1  مورد را به جامعه اطلاعاتی ، اعضاء و مخاطبان وبلاگستان نسبت داد . برای روشن تر شدن جایگاه و نقش هر یک از علل یاد شده به بررسی و نقش آنها در ایجاد فضای نامناسب برای حضور دختران و زنان وبلاگ نویس می پردازیم .

-شکاف دیجیتالی ، حاشیه سازی و توهم:

یکی از مهم ترین عوامل بروز بی اعتمادی نسبت به حضور دختران و زنان در جامعه وبلاگستان از سوی اعضاء خانواده وجود شکاف دیجیتالی میان بلاگر و اعضاء خانواده ( پدر و مادر یا همسر ) می باشد . این شکاف زمینه ساز تقویت حاشیه ها و نیز توهم اطرافیان نسبت به انحراف بلاگر در نتیجه گفتگوها ( Chat ) و ارتباطات  اینترنتی می گردد . البته این مساله بیشتر در میان دختران وبلاگ نویس نسبت به زنان ،  که نتیجه وجود شکاف دیجیتالی میان ایشان و والدینشان است مشاهده می گردد .

گروهی از دختران وبلاگ نویس برای پرهیز از بروز این مساله ، هنوز وبلاگ نویسی و نام خویش در وبلاگستان را برای اعضاء خانواده ، دوستان و جامعه وبلاگستان آشکار ننموده اند ، برخی دیگر حتی برای برقراری ارتباط با جامعه اطلاعاتی از امکانات ارتباطی موجود در منزل خویش استفاده ننموده و به کافی نت ها و مراکز ارتباطی عمومی پناه برده اند .

- حسادت و رقابت های منفی اطرافیان و وبلاگ نویسان :

از دیگر دلائل موثر در ایجاد حاشیه برای زنان و دختران وبلاگ نویس ، حسادت ها ی ناشی از رقابت منفی اطرافیان و سایر وبلاگ نویسان با این گروه از بلاگر ها می باشد . متاسفانه این گونه حسادت ها زمینه ایجاد و انتشار شایعات از سوی اطرافیان و وبلاگ نویسانی است که در یک رقابت تعریف نشده منفی خود را مغلوب بلاگر های مذبور می بینند .

فرصت های محدود حضور ، توانائی های محدود و نیز نگاه توام با حسد در میان اطرافیان و تلاش برای مغلوب ساختن یکدیگر میان اطرافیان که متاسفانه در جامعه حقیقی ما شایع است ، هنگامی که با حضور یکی از دوستان یا بستگان در وبلاگستان فارسی و درخشش نسبی او ( تعداد بازدید کنندگان و نظرات بازدیدکنندگان در تعامل با بلاگر ) مواجه می گردد، سم مهلکی برای از میان برداشتن دختران و زنان وبلاگ نویس  در قالب شایعه و.... تولید و منتشر خواهد نمود . و متاسفانه گاه رقابت نانوشته منفی میان دو بلاگر دوست و هم جنس ( زن و دختر ) که یکی گوی سبقت (دوره بروز آوری ،  تعداد بازدید کنندگان و نظرات بازدیدکنندگان )را ازدیگری ربوده است ، زمینه مساعدی برای شایعه سازی و عملیات روانی علیه بلاگر مذکور در جامعه دوستان وبلاگستان ، اعضاء خانواده و.... فراهم خواهد ساخت.

    بلاگر نوشی و جوجه هایش ، در یکی از گفتگوهایش از مراجعان زن خود ابراز نارضایتی کرده و می گوید :  بیشتر خوانندگان من البته خانمها هستن.. اما جالبه به شما بگم من بهترین دوستانم رو بواسطه وبلاگ از میون مردها دارم... مردهای زیادی هستن که نوشی رو (ونه من رو) صادقانه دوست دارن و ازش میخوان که حمایت کنن... اما خانمها اغلب نوشی رو ابله میدونن... در نهایت یه نویسنده خوب... مردها تحسین میکنن... زنها زیر سئوال میبرن. مردها میپرسن به کمک نیاز دارم یا نه و زنها میگن چون ما نمیتونیم قبول نمیکنیم که نوشی تونسته باشه... در واقع یه دسته اگه کمک نمیکنن با بار آدم اضافه نمیکنن... یه عده به مشکلات اضافه میکنن...

-  بی اخلاقی بازدید کنندگان :   

از دیگر عوامل  موثر در ایجاد حاشیه برای زنان و دختران وبلاگ نویس ، بی اخلاقی بازدید کنندگان و مراجعان به وبلاگ این گروه است ، کامنت که زمینه ساز ارتباط پویای میان نویسنده و خواننده وبلاگ است در اینجا به بهانه بی اخلاقی تعدادی از بازدیدکنندگان که در نتیجه عدم وجود کد اخلاق وبلاگ نویسی زمینه عرض اندام یافته اند ، وسیله ای برای تهدید حضور دختران و زنان  وبلاگ نویس می گردد .

بسیارند بازدیدکنندگان بی اخلاق که در نتیجه بی تدبیری سرویس وبلاگ ها برای جلوگیری از ثبت کلمات و الفاظ ناشایست در بخش نظرات ، به تهدید امنیت اخلاقی حول دختران و زنان وبلاگ نویس می پردازند . این گروه از بازدید کنندگان که غالبا ناشناس هستند با  شوخی های جنسی ، توهین و اغلب تهدید اقدامات تخریبی اخلاقی خود علیه این گروه از وبلاگ نویسان را به ثبت می رسانند . این بی اخلاقی ها در ایجاد زمینه های توهم توطئه در میان خانواده ( پدر و مادر ، همسر ) دختران و زنان وبلاگ نویسی که شکاف دیجیتالی میان ایشان و اعضاء خانواده شان وجود ندارد بسیار موثر است .

در باره این بی اخلاقی ها زنان بلاگر در گفتگوهای خویش چنین گفته اند :

بلاگر "زنانه ها": پیش می آید که تهدید می شوم. فحش و ناسزا که معمولی است. تهدید ها معمولا در مورد حک کردن وبلاگ است . یک بار تهدیدی خیلی بامزه بود" نوشته بود من به تو لینک دادم ، اگر به من لینک ندی هکت می کنم

بلاگر "نوشی و جوجه هایش" : بله دو بار تهدید شدم که یکبار به شدت ترسیدم.

بلاگر "زیتون": نامه تهدید آمیز و فحش چند تایی داشتم ولی نمی دونم چرا بعد از جواب نامه شون با آرامش .. جواب دادن که صداقت تو مارو شرمنده کرد و حتی گاهی خودشونو معرفی می کنند و میگن به تحریک فلانی بود که این ای میل رو زدیم!

بلاگر "نیلوفر": تهدید کردن تا حالا برای من اتفاق نیفتاده. اما یکی از مسائلی که البته از اشکالات سیستم نظرخواهیه اینه که بعضیا به اسم بقیه میان تو وبلاگ ها فحش میدن یا حرفای مزخرف میزنن. یکی دو مورد این جوری تو وبلاگ من هم نظر میذارن و پیام هایی از قبیل چقدربیمزه..لوس!و چیزای دیگه میذارن که البته من عادت کردم!

-  توهم تهدیدات از سوی والدین :

مهر و علاقه والدین به وی‍ژه برای زنان و دختران وبلاگ نویس ، ونیز  وجود توهماتی از قبیل تهدید عفت واغفال دختران بلاگر در جامعه وبلاگستان ،ترس از فرو پاشی کانون خانواده برای زنان وبلاگ نویس  مهم ترین توهماتی هستند که در نتیجه باورهای عاطفی والدین و از سر محبت در ذهن ایشان شکل می گیرد  و زمینه های اضطراب و نگرانی ایشان را در شکل های مختلف به دختران وبلاگ نویس شان فراهم می سازد . قطع فعالیت و پرهیز از حضور در جامعه وبلاگستان به عنوان قطعی ترین راه و واکنش عاطفی دختران نسبت به دغدغه والدین زمینه از دست دادن این سرمایه ها را برای جامعه وبلاگستان فراهم ساخته است .

 

زنان و دختران وبلاگ نویس در جریان حضورشان در جامعه وبلاگستان ، حاشیه ها و توهم اطرافیان را نه به دلخواه که از سر اجبار تحمل می کنند . این حضور در سایه حاشیه و توهم بهائی است که متاسفانه دختران و زنان وبلاگ نویس به علت "عدم اشائه زمینه های فرهنگی جامعه اطلاعاتی "و نیز معرفی مظاهر" فرهنگ الکترونیک" از سوی سازمان های مسئول ، رسانه ها و نهادهای اجتماعی  می پردازند .

 

با انتشار دیدگاههای خود در خصوص این موضوع در بخش نظرات و وبلاگ هایتان به اشائه و بست این موضوع کمک کنید . 

ادامه دارد

 


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

مطالب قبلی