سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کمپین بهروز شیخ رودی

وبلاگ رسانه ای برای هزاره سوم...

وبلاگ و پیدایش آن جهان وب را به جهانی تعاملی و برخوردار از کنش های چند گانه نموده است ،آغاز وبلاگ نویسی فارسی زبانان نیز تحول شگرف وب فارسی به وجود آورد.
وبلاگ پژوه ، تلاشی است دانش محور ، مردم نهاد و غیر سیاسی برای ایجاد نگاهی علمی و پژوهشی در سطح وبلاگ نویسان نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی که از سال 1386 شروع به فعالیت نموده است .

مستند سازی تاریخ وبلاگ فارسی - یک

نوشته : بهروز شیخ رودی | در : سه شنبه 87/3/28 | نظر

یادی از خدمتگذاران زنده نام وبلاگ فارسی

آن مردان با سرویس وبلاگ آمدند ...

 درآمد :

پرشین بلاگ ، نخستین سرویس وبلاگ فارسی زبان و ایرانی الاصل سراسر وب است ، این حقیقت به قدری روشن است که هر کس در انکارآن بکوشد ، بدون شک باید به بررسی مدارک و مستندات مورد ادعایش پرداخت . «پرشین بلاگ » بدون شک نقش غیر قابل انکاری در توسعه و حتی به جرات فراگیر شدن پدیده وبلاگ نویسی در میان فارسی زبانان مقیم ایران دارد . اما این سرویس وبلاگ همواره تا امروز حاشیه هائی گوناگون با توجه به شرایط سیاسی – فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی داشته است ، در این پست مطلب ، صرفا به جریان « تولد » و « پدید آمدن یک سرویس وبلاگ فارسی » و جوانان خلاق ایرانی موثر در این پدیده می پردازیم ، فارغ از مالکیت و هرگونه حاشیه ای که ممکن است از سوی هر فرد یا گروهی طرح گردد ، این پست مطلب را با نگاه «مستند سازی و بازخوانی تلاش برای ایجاد اولین سرویس وبلاگ فارسی» مطالعه نمائید.

یک سرویس وبلاگ ، ...

پرشین بلاگ ،با آدرس اینترنتی www.persianblog.com در بیست و یکم خرداد ماه سال یکهزار و سیصد و هشتاد و یک هجری شمسی ، نخستین سرویس وبلاگ فارسی زان و ایرانی الاصل است ، که با همت و تلاشهای خستگی ناپذیر چهار جوان خلاق و نوآور ایرانی پا به عرصه وب گذاشت .

همکنون البته نزدیک به چهل سرویس وبلاگ فارسی زبان با کارکردهاو عناوین مختلف از آن سال به بعد پا به عرصه وب نهاده اند ، اما تاکنون یک سرویس وبلاگ است که عنوان مسلم و بلا منازع « نخستین سرویس وبلاگ فارسی » را از آن خود دارد و آنهم پرشین بلاگ است .

معجزه وب فارسی

شاهد فراوانی سرویس وبلاگها و نیز تعداد کمی وبلاگ نویسان فارسی زبان را از سال 1383 به بعد بوده ایم ، پیش از این تاریخ با توجه به شرایط سیاسی – فرهنگی ، اجتماعی حاکم بر جامعه « وبلاگ نویسی » به عنوان پدیده ای ناشناخته ، غیر جدی و توام با تلقی جرم انگارانه در میان عوام محسوب می شد .

با توجه به شرایط خاص سیاسی – فرهنگی و اجتماعی حاکم برآن سالها و فراموش نکردن شاخص های موثری چون «سطح دسترسی کاربران و ضریب نفوذ اینترنت در جامعه» ، «ناشناخته ،غیر جدی ، توام با تلقی جرم انگارانه بودن وبلاگ نویسی » ، تولید و پدید آوردن یک سرویس وبلاگ فارسی در این وضعیت چیزی جز« خلاقیت» ، « شجاعت » پدید آورندگان این مهم را در ذهن مخاطب تجلی نخواهد نمود .

پدید آوردن پرشین بلاگ را اگر معجزه وب فارسی بنامیم ، سخنی به گذاف نگفته ایم ، بی شک هیچ عبارتی را نمی توان جایگزین عنوان معجزه نمود ، معجزه ای که امروز از ورای آن شاهد ثبت بالغ بر چهل سرویس وبلاگ ، بیش از دومیلیون وبلاگ فارسی و کسب رتیه قابل قبول زبان فارسی در عرصه وبلاگ نویسی هستیم . البته در کنار همه اینها فراگیرشدن وبلاگ نویسی و در کنار آن بروز یک انقلاب رفتاری در میان فارسی زبانان برای انتقال از فرهنگ شفاهی غالب به فرهنگ مکتوب محاوره ای را نیز نباید فراموش کرد .

شاید عده ای این پدیده و معجزه وب فارسی نامیدنش را انکار کنند ، اما بدون شک تبعات ناشی از وجود سرویس وبلاگ های فارسی و رواج وبلاگ نویسی در ایران به گونه ای موثر بوده است که بسیاری را به تکاپو برای حضور در این عرصه وا داشته است .

آن مردان ،...

«سید رضا » ، « عطا»، «بهرنگ».«سهند» ، سه دانشجوی سال 1381 ، مردان بی ادعا و گم نامی بودند که در بیست و یکم خرداد ماه سال یکهزار و سیصد و هشتاد و یک هجری شمسی ، نتیجه روزها تلاش و زحمات طاقت فرسای خویش را با ایجاد پرشین بلاگ به بار نشاندند .

سید رضا هاشمی ، عطا خلیقی سیکارودی ، بهرنگ فولادی و سهند قانون ، این نیک مردان فرخ پی ایرانی ، هرچند امروز مالکیت مادی پرشین بلاگ را واگذار کرده اند ، اما امروز نیز پرشین بلاگ را به سان عزیزی به نظاره نشسته اند و در موردش این چنین گفته اند :

پرشین بلاگ مثل فرزند ماست. درست است که هم اکنون سرپرستی آن را مجموعه دیگری به عهده دارد، ولی نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌توجه باشیم. دورادور گاهی اوقات به ملاقاتش می‌رویم وآرزو داریم بهتر و بزرگ‌تر شود.

به خاطر داشته باشیم که «مهدی بوترابی»-مدیر عامل شرکت آریا گستر و مالک پرشین بلاگ – نیز چهره ای است که در تداوم راه آن مردان نیک همراه با کارکنانش تلاشهایی در خور تحسین داشته است .

از یاد نبریم ...

امروز پرشین بلاگ به عنوان یکی از سرویس وبلاگ های فارسی در مالکیت شرکت آریا گستر است ، اما این مالکیت نافی تلاش هاو حرکت ماندگار آن مردان نیست . بنابراین نکوداشت تلاش ها و ثبت نام آن تلاشگران فراموش شده در حافظه وبلاگ فارسی به عنوان نخستین پدید آورندگان سرویس وبلاگ فارسی ، در کنار نام نخستین وبلاگ نویس ایرانی و روزی که نخستین وبلاگ فارسی در وب نگاشته شد ، امری است که جز وظیفه و رعایت اخلاق نسبت به این تلاشگران نمی توان بر آن نام نهاد . پس بر من ، تو و ما وبلاگ نویسان فارسی زبان است که به رسم ایرانیان نامشان را به نکوئی یاد کنیم و به خاطر بسپاریم تلاشهایشان را همان گونه که تولد پرشین بلاگ را به خاطر سپرده ایم .

پی نوشت یک :

سال 1385 و در ایام حضور در پژوهشکده مطالعات فرهنگ الکترونیک ، به مناسبت برگزاری یک نشست تخصصی در باشگاه وبلاگ نویسان تهران ، به همراه دوست خوبم رضا محبی پای درد دل ها و خاطرات سید رضا هاشمی از آن روزها نشستیم ، بدون شک سختی ها و مرارت های او و دوستانش در آن سالها روزگاری باید مستند شود ، تا قضاوت درباره پدید آمدن و پنداشتن وبلاگ نویسی به عنوان زائیده یک جریان سیاسی خاص که عده ای بر آن اعتقاد دارند ، روشن و شفاف تر گردد .

پی نوشت دو :

امسال پرشین بلاگ در یک حرکت اخلاقی از همکاران و خدمتگذاران اصلی وبلاگ نویسان این سرویس ، یعنی کارکنان شرکت آریا گستر تقدیر کرد ، از آنجا که این افراد خدمتگذاران واقعی وبلاگ های فارسی ساکن پرشین بلاگ هستند ، ضمن تشکر از زحماتشان به رسم ادب و تقدیر به همه شان خسته نباشید می گویم ....

پی نوشت سه :

سال گذشته پرشین بلاگ در یک حرکت اخلاقی نام کوچک این مردان تلاشگر «سید رضا » ، « عطا»، «بهرنگ».«سهند» را به عنوان پدید آورندگان پرشین بلاگ به رسم تقدیر در مراسم جشنش اعلام کرد ، اما امسال در یک حرکت دیگر این رسم نیکوی سال قبل به فراموشی سپرده شد ، طی گفتگوئی تلفنی با مدیر روابط عمومی پرشین بلاگ ، این مهم را یادآوری کردم ، ایشان فرمودند این تلاشگران علیه مراسم جو منفی ساخته اند ، ضمنا در دامنه جدید و سرویس جدید آقای .... همه کارها را کرده اند ، و این مهم با توجه به عدم رعایت اخلاق از سوی آن تلاشگران دیگر ضرورتی نداشت .

 

 

 


<      1   2   3   4   5   >>   >

مطالب قبلی